2. Psikolojik Hastalıkların Fiziksel Belirtileri

Psikolojik Hastalıkların Fiziksel Belirtileri

Psikolojik Hastalıkların Fiziksel Belirtileri

Psikolojik hastalıkların fiziksel belirtileri kendini aslında psikolojik rahatsızlığın ortaya çıktığı ilk dönemden itibaren göstermeye başlar. Örneğin depresyon, yeme bozuklukları ya da çeşitli fiziksel rahatsızlıklar ile kendini somut şekilde ortaya koyabilir. Bu şekilde pek çok psikolojik rahatsızlığın fiziksel şekilde belirtilerini ortaya koyduğunu görmek de mümkündür. Bu nedenle de bireylerin çevrelerinin aslında psikolojik rahatsızlığa sahip olan bireyleri fark etmeleri de daha kolay hale gelir çünkü kişiler pek çok fiziki durum ve rahatsızlık ile de psikolojik rahatsızlıklarını istemsizce dışa vurur.

Psikolojik Rahatsızlıklarda Nasıl Fiziksel Belirtiler Görülebilir?

Psikolojik rahatsızlıklarda aslında çeşitli pek çok fiziksel belirtinin gözlemlenmesi mümkündür. Bunlar bir hastalık olabilir, mimik ve jest olabilir, beden dili olabilir, konuşma şekli olabilir, konuşulan kelimeler olabilir ve bunlara benzer pek çok fiziksel belirti de aslında psikolojik rahatsızlık ile beraber meydana gelebilir. Bireylerin bu fiziksel belirtileri kendilerinin fark etmesi neredeyse imkansızdır ancak çevrelerindeki kişilerin bu fiziksel belirtileri fark etmesi mümkündür.

Uyku Bozuklukları

Psikolojik rahatsızlıkların pek çoğuna ek olarak uyku bozuklukları görülebilmektedir. Bireyler sahip oldukları çeşitli psikolojik rahatsızlıklar nedeniyle günlerinin oldukça büyük bir kısmını uyuyarak geçirebilir ve aynı şekilde bu rahatsızlıklarından dolayı günlerce uyumadan günlük işlerini yapmaya da çalışabilirler. Bu tür durumlar bireylerin fiziki pek çok rahatsızlık yaşamalarına neden olmaktadır. Örneğin halsizlik, metabolizmanın zayıflaması gibi pek çok durum aslında ciddi sağlık problemlerinin oluşmasına sebebiyet verebilen etkenlerdir. Bu nedenle de uyku bozuklukları aslında psikolojik rahatsızlıkların en temel ve tehlikeli fiziksel belirtilerindendir.

Yeme Bozuklukları

Bireyler farklı pek çok fiziksel belirti gösterebileceği gibi ayrıca yeme bozuklukları da geliştirebilirler. Bu da aslında psikolojik rahatsızlıkların en sık rastlanılan fiziksel belirtilerinden biridir. Bireyler farklı pek çok şekilde yeme bozukluğu gösterebilir. Örneğin çok ve sık yeme davranışı gösterebilirler, tıkınırcasına yeme davranışı sergileyebilirler ve hiç yemek yemeden günler geçirebilirler. Bunun dışında ayrıca bireylerin yalnızca abur cubur gibi sağlıksız ve atıştırmalık gıdaları tüketerek de uzun bir süre hiç yemek yememeleri mümkündür. Kraker, cips, çikolata ve benzeri gıdalar ile karınlarını doyururlar ve hiç yemek yemeden uzun bir zaman yaşamlarına devam ederler. Bu durumda da aslında gerekli vitaminlerin, protein ve yararlı bakterilerin alınmaması yalnızca metabolizmanın zayıflamasına değil bir yandan da çeşitli hastalıkların ortaya çıkmasına neden olur. Bunlar gibi pek çok fiziksel rahatsızlığın temelinde psikolojik rahatsızlık yatıyor olabilir. Bu nedenle de bireylerin çevresindeki kişilerin bu durumu fark etmesi ve sonrasında bu durum ile ilgili destek alınmasını sağlaması oldukça önemlidir. Yeme bozuklukları ciddi pek çok hastalığa neden olabilir. Bu sebeple kişilerin yeme bozukluğu durumu içinde olması çok önemli rahatsızlıkların önünü açabilir.

Cinsel İstekte Görülen Değişimler

Psikolojik rahatsızlıkların bir etkisi ve belirtisi olarak cinsel istekte çeşitli şekillerde değişimler görülebilir. En sık görülen türü de cinsel istekteki azalmadır ancak bireylerin cinsel isteklerinde artış da görülebilir, cinsel ilişki sırasında şiddete başvurma gibi farklı pek çok durumun da psikolojik rahatsızlıklara bağlı şekilde şekillenmesi mümkündür. Bu nedenle de cinsel istek ve cinsel ilişkide görülen farklar da aslında psikolojik rahatsızlıklara bağlı şekilde kendini gösterebilen durumlardır.

Duygu-Durum Bozuklukları

Fiziksel anlamda görülebilen en net belirtiler aslında duygu-durum bozukluklarıdır. Çünkü psikolojik rahatsızlığa sahip olan bireyleri tanımayan kişiler bile anlık olarak verilen tepkilerin normal olarak nitelendirilen tepkilerden olmadığının farkına varabilir. Örneğin bireyler ana uygun şekilde tepki vermeyebilirler, bazen çok neşeli ve bazen çok agresif olabilirler. Bunun gibi iki uçlu bozuklukların yanı sıra kişilerin devamlı olarak saldırgan olması ve buna ek olarak karamsar davranışlar sergilemesi de mümkündür. Bu nedenle de çevre tarafından bu farklı duygu-durum değişimleri kolayca takip edilebilir ve sonrasında bireyler destek alınması için yönlendirilebilir.

Fiziksel Hastalıklar

Bireyler yaşadıkları çeşitli psikolojik problemlere bağlı olarak pek çok fiziksel rahatsızlık yaşayabilirler. Sıkıntı, sinir, stres gibi etmenlere bağlı olarak baş ağrısından kansere kadar uzanan geniş bir hastalık yelpazesi bulunmaktadır. Bu fiziksel rahatsızlıklar pek ciddiye alınmaz ancak önlem alınmazsa çok ciddi sonuçlarının olabileceği de unutulmamalıdır. Bu nedenle bireylerin psikolojik rahatsızlıklar sonucunda oluşabilen fiziksel rahatsızlıkları bilmesi ve psikolojik rahatsızlıklarını tanıyorlarsa bunlara karşı önlem alması da mümkündür.

Konuşma ve İletişimde Görülen Olumsuzluklar

Psikolojik rahatsızlığı olan bireyler genellikle konuşmada pek çok farklı noktada farklılık gösterebilirler. Örneğin konuşurken kullandıkları kelimeler değişebilir, konuşurken gösterdikleri jest ve mimikler farklılık gösterebilir. Bunlara ek olarak iletişimde de büyük miktarda değişim gözlemlenir. Örneğin bireyler iletişim kurmakta zorlanır hale gelebilir. Bu nedenle de sosyal yaşamlarında büyük sorunlar ortaya çıkabilir. Kişiler ayrıca iletişim sırasında agresif tutumlar içinde olabilir ve olumsuz davranışlar sergileyebilir. Bu nedenle de aslında sosyal yaşamda özellikle de konuşma ve iletişimde bireylerin fiziki pek çok durumu sergilemesi mümkündür. Konuşma sırasında ayrıca kişilerin gergin, utangaç ya da içine kapanık bir tutum içinde olması da fiziki şekilde kendini belli eden en net belirtilerden biridir. Bunlar bireyin sosyal yaşamını büyük ölçüde etkiler ve ayrıca psikolojik rahatsızlıkların da en somut şekilde dışa vurulmasını sağlar.

Fiziksel Belirtilerin Fark Edilmesi

Bireyler genellikle kendilerinde mevcut olan psikolojik rahatsızlıkları fark edemedikleri gibi kendilerinde mevcut olan fiziksel belirtileri de fark etmezler. Bunları normal olduğunu düşünürler ve hatta çoğu zaman gösterdikleri farklı davranışlar üzerine kafa yormazlar. Bu nedenle de kişilerin kendilerinde bu fiziki değişimleri ve belirtileri fark etmesi pek mümkün değildir. Hayatlarının olması gerektiği şekilde işlediği konusunda sabit bir düşünceye sahip olabilirler. Bu durumda da bireylerin çevresinde yer alan arkadaşlarının, ailelerinin, yakın çevrelerinin ve aynı ortamda bulundukları kişilerin bu durumu fark etmesi oldukça büyük öneme sahiptir. Pek çok psikolojik rahatsızlık aslında ilk dönemlerde kendini çok bariz şekilde fiziki belirtileri ile gösterir. Bu sayede psikolojik rahatsızlıkları anlamak da aslında oldukça kolay hale gelir. Bireylerin yakın çevrelerinin de bu fiziki değişim ve belirtilerin farkına varması, sonrasında da bunlarla ilgili bireyin destek almasını sağlaması büyük öneme sahiptir. Destek alındığı sürece fiziksel belirtilerin yanı sıra pek çok psikolojik rahatsızlığın da üstesinden gelmek mümkün hale gelir. Bu sayede bireyler yalnızca fiziksel belirtilerden kurtulmakla kalmaz, aynı zamanda içinde oldukları psikolojik rahatsızlıktan da kolaylıkla kurtulabilirler. Unutulmamalıdır ki tıpkı fiziki pek çok rahatsızlıkta olduğu gibi psikolojik rahatsızlıklar da kendilerini belli koşullar içinde pek çok şekilde ortaya koyarlar. Bu durum terleme, konuşmakta zorlanma ve benzeri çok basit belirtiler de olabilir, daha karmaşık yeme bozukluğu ve benzeri belirtiler de olabilir. Bunları fark etmek, erken dönemde psikolojik rahatsızlıkların tespit edilmesi için en önemli durumdur. Bu sayede psikolojik rahatsızlıklardan en kısa sürede kolayca kurtulmak ve aslında fiziki belirtilerin de ilerlemesinin önüne geçmek mümkün hale gelir.

Ceyda Başarır
#psikolojikbozukluklar #psikolojikhastalıklar #fizikselhastalıklar