2. Ürkütücü Hastalık: Cotard Sendromu
20 Şubat, 2023

Ürkütücü Hastalık: Cotard Sendromu

Cotard sendromu bireyin vücudunun bir parçasının eksik olduğuna dair sanrılar taşıması, kendisinin gerçekte var olmadığına inanması durumudur.Bu nedenle yürüyen ceset sendromu adı verilmiştir.Bu sendroma sahip bireyler asosyal kişiliğe sahiptirler. İnsanlarla konuşmayı dahi bırakarak kabuklarına...

Cotard sendromu, diğer bir deyişle yürüyen ceset sendromu nedir?

Cotard sendromu bireyin vücudunun bir parçasının eksik olduğuna dair sanrılar taşıması, kendisinin gerçekte var olmadığına inanması durumudur.Bu nedenle yürüyen ceset sendromu adı verilmiştir.Bu sendroma sahip bireyler asosyal kişiliğe sahiptirler.İnsanlarla konuşmayı dahi bırakarak kabuklarına çekilebilirler.Kimi zaman kendilerine ölmekte olduklarını söyleyen sesler duyduklarını iddia ederler.Aslında var olmadıklarına dair düşüncelerinden kurtulamadıkları için yemek yemeyi ve günlük ihtiyaçlarını reddedebilir, kendilerine zarar vermeye çalışabilirler. Semptomlar aşırı korkutucu gözüksede birçok hasta tedaviye yanıt vermektedir.Nadir görülen bir psikolojik durumdur.Dünya üzerinde karşılaşılan vaka sayısı yaklaşık 200-500 civarındadır.

İlk Cotard vakası 1880 de nörolog jules Cotard tarafından tespit edilmiştir. ‘Matmazel X’ vakası olarak adlandırılan bu çalışma vücudunun belli bölümlerinin varlığını ve yemek yemeyi inkar eden bir kadını konu edinmiştir.

1995 te cotard sendromuna ait üç durum tanımlanmıştır;

Hastaların melankoli ve nihilist sanrıların olduğu depresyon durumu,

Depresif belirtiler olmaksızın, nihilist sanrıların olduğu durum,

Karışık bir grup anksiyete, depresyon ve işitsel halüsinasyonlar ve nihilistik sanrılar ın olduğu durum.

Cotard Sendromunun Sebebi Nedir?

Beyin aktivitemizi üreten,vücudumuzun çevre ile etkileşimlidir. Herhangi bir nedenle (fiziksel veya psikolojik) bu etkileşimin başarısız olması durumu ,cotard sendromu gibi psikolojik durumlara,sanrılara sebep olabilir ,bunun sonucunda kendi varoluş duygumuzu tamamen kaybedebiliriz.

Farmakologlar ve doktorlar cotard sendromuna sebep olabilecek birçok durum tespit etmişlerdir.Bazı ilaçların kullanımının cotard sendromuna yakalanma riskini artırdığı gözlemlenmiştir.Beynin belli bir bölümünün fiziksel veya psikolojik sebepler ile işlevselliğini yitirmesi de cotard sendromuna sebep olarak tespit edilmiştir.

Cotard Sendromuna sebep olan durumlar net değildir. Genellikle beyni etkileyen daha büyük tıbbi sorunun sonucu olarak gözlemlenmiştir. Örneğin;

Bunama

Epilepsi

Migren

Skleroz

Felç

Şiddetli beyin hasarı ve kanama

Bazı kişilik özelliklerine sahip bireylerin Cotard sendromuna yakın olduğunu göstermektedir.Melankolik bir karakter yapısı, sürekli üzgün ve mutsuz olabilecek sebepler üretmek, kişinin psikolojik ve fiziksel olarak sürekli yorgun ve bitkin hissetmesine sebep olabilir. Cotard sendromu ile hemen hemen her yaşta karşılaşma ihtimali vardır.Yapılan çalışmalarda ortalama 50 yaş insanlarda daha çok karşılaşıldığı gözlemlenmiştir. Cotard sendromuna sahip olan insanlar incelendiğinde , depresyon,endişe, şizofreni, madde bağımlılığı gibi psikolojik sağlık sorunları geçmişine sahip oldukları gözlemlenmiştir.En sık karşılaşılan durum şiddetli depresyona sahip bireylerde cotard sendromunun ortaya çıkmasıdır. Cotard sendromunun, gençlerde ve genç erişkinlerde bipolar bozukluğa neden olduğu gözlemlenmiştir.

Cotard sendromu ile ilgili destek alabileceğiniz bazı uzmanlarımız
Yaren BUDAK
Yaren BUDAK
Elif ATABAY
Elif ATABAY
Şüheda Nur YILDIZ
Şüheda Nur YILDIZ
Esra KÜTLE
Esra KÜTLE
Zeynep KÜPLEMEZ ÇAKMAK
Zeynep KÜPLEMEZ ÇAKMAK

Cotard Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Cotard sendromunun ana semptomlarından birisi dünyadaki hiç birşeyin hiçbir anlamı olmadığına olan inançtır. Bu düşünce hiçbir şeyin gerçekten var olmadığı inancını da içerebilir. Cotard sendromuna sahip bireyler hiç var olmadıklarına günden güne öldüklerine dair güçlü bir inanç beslerler. Bazı bireyler bu durumu tüm vücut hücreleriyle hissettikleri halde bazı bireyler vücutlarındaki yalnızca bir uzvunun varlığını inkar ederler. Cotard sendromuna sahip bireylerde sık görülen belirtiler aşağıdaki gibidir;

Endişe

Halüsinasyonlar

Kendine zarar verme

Sürekli ölümle meşgul olma

Yaşadığını inkar

Aklın ,Beynin veya herhangi bir uzvunun inkarı -Kendi kendine hareket etme veya yemek yeme reddi -Asosyal kişilik bozukluğu

Hamileliğin reddi

Cotard Sendromu İle Nasıl Baş Edebilirim?

Bu durumla tek başına mücadele etmek sizi fazlasıyla yorabilir.Önelikle kendinizle ilgili gerçekçi düşüncelerinizi, kendinize karş inkar etmeden tespit ederek bir uzmandan yardım alma fikrini aklınızdan çıkarmamalısınız. Cotard Sendromunun ,ağır depresyon geçmişine sahip bireylerde görülme olasılığının arttığını göz önünde bulundurursak, depresyon yoksa cotard sendromuna karşı gardınızı indirecek bir etkene karşı uzak kalmış olursunuz.Depresyon hayatın sırtınıza bıraktığı yüklere karşı psikolojik bir yanıt olarak görülmektedir.Fazla stres altında olmak Depresyon riskinizide artırır. stresli durumlarla mücadele biçiminizi değiştirmeli ve kendiniz streslere karşı güçlü kılacak yöntemler edinmelisiniz.Sizi mutlu eden aktivitelere yönelerek günlük hayatınızdan daha fazla zevk alabilirsiniz. Bulunduğunuz mekanlarda değişiklik yapmak, hayat şartlarınızı gözden geçirerek, iyileştirmek stres seviyenizi azaltabilir.

Cotard Sendromu Nasıl Teşhis Edilir?

Cotard sendromu bir hastalık olmadığı için standart tanı kriterlerine sahip değildir. Doktor, cotard sendromu tanısı için, çeşitli kan testleri,tomografi,mr gibi tetkikler isteyebilir ve diğer fiziksel ,psikolojik bulguları değerlendirmek isteyebilir.

Cotard Sendromu Nasıl Tedavi Edilir?

Cotard sendromunun tedavisinde bilişsel davranışçı terapi ile ilaç tedavisinin yanı sıra psikoterapi içerir.Cotard sendromu bireyi ne kadar ürkütücü bir duruma sürüklese de, tedavi isteyen bireylerin bir çoğunda yüzde yüze yakın başarı elde edilmiştir. Klinik bir dergide yayınlanan cotard sendromlu bir bireyin röportajı, cotard sendromuna sahip bireyler de ,tedaviye ait umutları yeşertebilir.Söz konusu Röportaj Graham'ın bir sabah elektrikli bir aletle intihar etmek istemesi üzerine, tedavi ihtiyacının fark edilmesi ve tedavi sürecini kendi ağzından anlatmaktadır.Kendi deyimiyle ‘Beynimin artık var olmadığını hissettim.’ söylemi ile doktora başvuran Graham’ın bir araf durumunda olduğu doktorlar tarafından tespit edilmiştir.Dünya ve yaşam hakkındaki düşüncelerin onu artık etkilemediği ve yaşamanın ölümden farksız olduğu düşüncesine kapıldığı görülmüştür. Cotard'lı bireylerin ölü olduklarına ait kuşkusuz inançlarından dolayı ortaya çıkan birçok semptomun ,tedavi sonucundaki gerilemesi Graham'ın Hikayesinin umut vadeden tarafıdır.Graham’ın beyin bölümlerinin incelenmesi ile görülen durum, Beynindeki bazı bölümlerin metabolizmik faaliyetlerinin bitkisel hayattaki bireyden farksız olacak kadar düşük olmasıydı.Graham ın tedavi sürecinden sonraki fikirleri;. “Artık o beyin ölümünü hissetmiyorum. Bazı şeyler bazen biraz tuhaf geliyor.” şeklindedir.

Cotard sendromundan tedavi ile kurtulabilirsiniz.

Psikolog Merkezi; psikolojik hizmetlere ihtiyaç duyanlar ile mesleki yeterliliğe sahip ruh sağlığı uzmanlarını bir araya getirmek üzere tasarlanmış bir web uygulamasıdır.

Psikolog Merkezi, psikolojik hizmetlere ihtiyaç duyan bireyleri konumlarına göre en yakın psikologlarla buluşturarak yüz yüze terapi hizmeti sunmasının yanında, farklı konumlardaki psikologlarla online terapi aracılığı ile güven esaslı görüşme sağlayabilecekleri dijital bir platformdur.

Melike Şura ENTEZ
#halüsinasyon #endişe #ölüm #cotardsendromu